ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ

2013-07-10 19:56

Το Καραβόσταμο φημιζόταν σαν το χωριό που έβγαζε πολύ καλούς μάστορες όπως ο μαστρο Γιώργης Φουντούλης που έφτιαξε τον πάνω μύλο στον Άρη ποταμό και ο μαστρο Βασίλης Φουντούλης που έφτιαξε το μύλο στο Αξάλημα. Ο Γιάννης Κούβαρης (Πετσένιος) έφτιαξε το μεσαίο μύλο στον Άρη, ο οποίος βρίσκεται σε καλή κατάσταση και μπορεί να αναπαλαιωθεί.

Ο μαστρο Γιώργης Φουντούλης (ανιψιός του πρώτου) είχε φτιάξει το Γυμνάσιο και το Διοικητήριο στον Άγιο Κήρυκο και πολλές εκκλησίες. Τα σχέδια τα είχε στο μυαλό του και τα ζωγράφιζε στο χώμα. «Για μετράρι είχε την απιθαμή του και ένα μπαστούνι».

-Ο νερόμυλος ήταν ένας χώρος όπου πήγαιναν και γυναίκες μόνες με το άλεσμά τους. Έτσι ο θρύλος θέλει το μυλωνά γυναικά, μουρντάρη και μπερμπάντη. Πολλά τραγουδάκια υπάρχουν με ανάλογο περιεχόμενο. Η στιχομυθία συνήθως γίνεται μεταξύ του αδιαπραγμάτευτου στην αρχή μυλωνά και της γυναίκας που τον παρακαλά να αλέσει το άλεσμά της χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα. Ένα από αυτά μας είπε η κυρία Ελένη Τρατρά-Μαυρίκη από τον Άγιο Κήρυκο:

«- Ά γιαβρού μου μυλωνά μου σούφερα το άλεσμά μου

- Άντε φύγε από δώ και δεν έχομε καιρό

-Ά γιαβρού μου μυλωνά μου σούφερα το άλεσμά μου

-Άντε φύγε από δώ και δεν έχομε νερό

-Ά γιαβρού μου μυλωνά μου σου χαρίζω τα βυζά μου

-Άντε φύγε από δώ και δεν έχομε καιρό

-Θα σου δώσω και παρκάτο

-Τότες έχομε νερό έχομε και τον καιρό »

-Στον Άγιο Κήρυκο υπήρχε ένας μυλωνάς ο γερο-Λευτεράκος (Σταυρινουδάκης) που δούλευε το μύλο του μοναστηριού που είναι στο γιαλό. Ένας άνθρωπος στον οποίο άρεσε πολύ η κουβέντα. Πολλές φορές ξεκινούσε για το μύλο και άμα «έβρισκε» κουβέντα στο δρόμο μπορούσε να τον πιάσει η νύχτα . Έλεγε στον εαυτό του λοιπόν: « Έ γυρίζεις πίσω Λευτέρη;»

-Όταν πήγαινες να αλέσεις σού'λεγε : « Έλα άβββριο». Πήγαινες λοιπόν την επομένη και σού'λεγε : « έ σούπα άββριο;. .Σούπα άβββριο, όοοχι σήμερα»

-Στο Καραβόσταμο, στο μύλο που είναι στον Άρη ποταμό στο γιαλό εμφανίστηκαν πάρα πολλοί ποντικοί. Είπε λοιπόν ο παπάς να κάνει αγιασμό για να φύγουν και του λέει ο μυλωνάς: « Νάρτεις, αλλά καλού κακού έμ παίρνεις και κανά δύο γάτες».